A.K.A. ( Also Know As)

Data: 2 i 3 d'octubre
Tipus: Teatre

A.K.A. (Also Known As) ens parla d’un període de l’adolescència d’en Carlos del que nosaltres formem part. D’un moment en el que, per circumstàncies alienes a ell, trontollen els seus ciments, les seves arrels, la seva identitat. I és que en Carlos és adoptat… i els ulls dels altres li fan plantejar quina és la seva“vertadera” identitat; pot ser que no sigui del tot qui ha decidit ser. Perquè en el fons, som qui sentim que som, o qui la gent creu que som?
Doncs d’això va A.K.A.: de com s’arrelen aquests gèrmens a la vida d’en Carlos.

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: A.K.A.
Autor: Daniel J. Meyer
Direcció: Montse Rodríguez Clusella
Ajudant de direcció: Daniel J Meyer
Intèrpret: Lluís febrer

PREMIS
2 Premis MAX (text teatral revelació, actor protagonista).
4 Premis Butaca (text teatral, obra petit format, direcció, actor protagonista)
3 Premis Teatre Barcelona (text teatral, obra petit format, adreça)

Meritxell Gené. Sa tanca d'allà dins

Data: 9 d'octubre
Tipus: Música

Meritxell Gené presenta nou disc, un treball que desgrana alguns dels poemes que formen part del seu primer llibre, ‘Després dels esbarzers’ (Pagès Editors), un recull de poemes molt personal, nascut del delit de reviure el passat, de gratar-lo, d’emmirallar-s’hi i de guarir-lo. Sense haver-ho previst gaire, l’energia, sovint fonda i atàvica, d’aquells poemes tan íntims, ha empès uns versos que a poc a poc s’han anat desplegant musicalment. Un cop recitats i digerits, ara són escrits per a ser cantats. La profunditat insòlita dels versos persevera cada cop que els declama i, més encara, ara que també ens els canta. En una celebració essencial, cos endins i ben enfora, per compartir-los, en primícia, a Balaguer.

FITXA ARTÍSTICA
Cantautora i guitarra: Meritxell Gené
Guitarra i ukelele: Txabi Ábrego

Umbral

Data: 23 i 24 d'octubre
Tipus: Teatre

Cinc històries en cinc espais urbans, entre privats i públics, entre nocturns i diürns: un portal, un estudi fotogràfic, un pas de vianants, un apartament i una oficina d’un escorxador. Allò que crea unitat en aquests cinc marcs és la condició de llindar, sobretot referit a allò que es produeix en la comunicació. Però el llindar més constant és el que hi ha entre el treball i els sentiments, en especial els amorosos, per absència d’un d’ells o d’ambdós.
Cadascuna de les cinc històries presenta una parella que no pot –en alguns casos no vol- lligar una relació amorosa perquè refusen la idea de creuar el petit espai que els separa.

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: La Hongaresa
Autor: Paco Zarzoso
Direcció: Paco Zarzoso
Intèrprets: Lola López i Paco Zarzoso
Espai escènic: Damián Gonçalves
Il·luminació: Ximo Olcina

Laberint Striptease

Data: 5 i 6 de novembre
Tipus: Cabaret teatre

Cabaret inspirat en l’obra “Strip-tease i teatre irregular” i els poemes visuals de Joan Brossa
Dansa, teatre, acrobàcia, música, cant, play-back, transformisme, striptease… art parateatral?.
Senyores i senyors, passin, seguin i gaudeixin (o no) del nostre cabaret. Juguin amb nosaltres a canviar l’òptica de visió, a despullar la realitat, a transvestir-la per veure-hi clar. Però sigui com sigui, permetin demanar-los-hi un favor, no se’n vagin igual que han entrat, perquè com sempre deia Brossa que també sempre deia Fregoli; ” l’art és vida, i la vida, transformació”.

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: Cia Roberto G Alonso
El músic: Jordi Cornudella
La cantatriu: Elena Martinell
La ballarina stripteasista: Laura Marsal
El saltimbanqui: Davo Marín
MC Clown: Roberto G. Alonso / Jordi Andújar
Dramatúrgia, direcció i coreografia: Roberto G. Alonso
Producció: Escenari Joan Brossa en col·laboració amb Cabaret 13 i Cia. Roberto G. Alonso

Polzet

Data: 9 de novembre
Tipus: Teatre familiar

Són molts els temes que Perrault aborda amb aquest conte; la relació entre el bé i el mal, la generositat, la bondat, i sens dubte, el tema principal en la nostra versió: l’abandonament, perquè POLZET es contextualitza en una situació que estableix paral·lelismes molts clars i molt crus amb la societat actual.
Qui busqui el Polzet de Perrault trobarà el que busca, com també ho farà qui desitgi trobar una visió nova i estimulant. Divertida per als nens i nenes i commovedora per als adults, (encara que potser resulti al contrari), presentem el conte a través de la relació d’un fill amb el seu pare. I és per això que aquest és un espectacle especialment ideat per a pares i fills, per a mares i filles (feu les combinacions que vulgueu). Segons diuen, els contes es van inventar per a adormir els nen i despertar als adults, però …i si els pares fossin els nens i els fills els adults?

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: Zum Zum teatre
Autor: Iñaki Rikarte
Música: Iñaki Salvador
Espai Escènic: Ikerne Gimenez
Direcció: Iñaki Rikarte
Intèrprets: Jesús Agelet i Ramon Molins

PREMIS
Premi Millor Espectacle Familiar Crítica 2019

El Rey del Gurugú

Data: 27 i 28 de novembre
Tipus: Teatre

El Rey del Gurugú és el testimoni del drama de la immigració des dels ulls d’un gos, una mirada lúcida i alhora desconcertada.
El Mont Gurugú (Marroc) és un lloc de pas, la sala d’espera del paradís, en la que els immigrants subsaharians viuen en unes condicions molt precàries i permanentment a l’aguait dels atacs de la policia marroquina, que s’hi acarnissa. El Gurugú és un llimbs, una terra de frontera. També és, però, un lloc en el que la solidaritat entre els immigrants és molt comuna, el motor que els encoratja a continuar resistint.
Volem que l’obra sigui una experiència d’immersió per al públic. Un udol en paraules. Marley es dirigeix als espectadors com si fossin un grup nou d’immigrants acabats d’arribar al Gurugú, als quals els hi explica la seva història. L’espai escènic està pràcticament despullat, el públic seu a sobre de mantes i caixes de fusta per a donar un ambient de precarietat, de lloc de pas, de frontera. Els limits entre realitat i ficció es difuminen.

FITXA TÈCNICA
Companyia: La nave va e
Dramaturgia i direcció: Ferran Joanmiquel
Intèrpret: David Martínez
Disseny de llums: David Costa

Futurpassat

Data: 10 i 11 de desembre
Tipus: Dansa i circ

En quin moment s’ubica la humanitat? Tenint les mateixes capacitats, ha evolucionat el ser humà en relació als seus avantpassats? Un únic univers, un lapsus de temps, una arribada i dos mons que es troben. Futurpassat explora la dualitat, els extrems, allò vist i allò amagat, entre allò que s’alça i allò que es deforma. Dos cossos, dues alçades, dos elements. Entre la desesperança, la soledat i la contínua necessitat inesgotable de continuar. La força emergeix dins de cada acte, en cada gest.

FITXA ARTÍSTICA

Companyia: Sweet Chilli Circus Company
Direcció : Milki Lee i Teresa Magallón
Intèrprets: Milki Lee i Teresa Magallón

PREMIS
Premi al Festival de nous llenguatge Artescena 2019 Avila

Gossos

Data: 18 i 19 de desembre
Tipus: Teatre

El dia del seu quaranta aniversari, el Ramon té una experiència fugaç però demolidora: durant el seu trajecte habitual en metro, un desconegut li somriu i li diu alguna cosa a cau d’orella. Ja a casa, durant la festa, aquella llavor germinarà i acabarà bombardejant la “suposadament” assentada vida familiar, malgrat els esforços del Ramon per mantenir la unió amb i entre els seus éssers estimats.
L’Albert, l’Emili i l’Alicia, confortablement acomodats en les seves pors, es veuran abocats a revisar certs plantejaments que convertiran la seva plàcida llar en un camp de batalla, mentre el Ramon, es descobreix capaç de la seva major heroïcitat: atrevir-se a mirar des de la consciència.

FITXA TÈCNICA
Companyia: Sala Trono
Autoria i direcció: Nelson Valente
Traducció: Joan Negrié
Interpretació: Mercè Arànega, Pau Ferran, Joan Negrié i Albert Pérez
Escenografia i vestuari: Albert Pascual
Disseny de llums: Guillem Gelabert
Producció: Eloi Isern

Llopis (preestrena)

Data: 30 de desembre
Tipus: Teatre

Somiem en ser el que no som. I de tant somiar, ens quedem adormits i el tren passa de llarg. Almenys per al Llopis.
Llopis és la història d’una persona que va voler ser algú. Una obra que, com en els treballs anteriors de l’autor, solca camins entre el riure i la desolació, entre la comèdia àcida i la crua realitat. Llopis és un home solitari que es creua cada dia davant nostre. Què t’agradaria ser si no fossis tu? Segur que ja ho has pensat més d’una vegada.

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: La Mercantil
Autor: Xavo Giménez
Directora: Lola López
Intèrpret: Javier Lázaro
Espai escènic: Mercè Bosch i Maria Monseny
Producció: Sala Mercantil

Stabat Mater

Data: 15 de gener
Tipus: Teatre

Stabat Mater. Com si es tractés d’un oratori profà contemporani, una prostituta es plany per la desaparició del seu fill, un jove llibertari que ha estat detingut per la policia acusat de terrorisme. La solitud de la mare davant del dolor, l’eterna dignitat dels desheretats i la memòria soterrada dels mites religiosos es revelen musicalment en una xerrameca grollera, irreverent i profundament commovedora.

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: Montse Esteve i Teatre Nacional de Catalunya
Autor: Antonio Tarantino
Versió i Directora: Magda Puyo
Intèrpret: Montse Esteve

PREMIS
Premi de la crítica 2019 com a millor actriu principal
Nominació a milor actriu als Premis Butaca 2019
Nominació a millor actriu premis Teatre Barcelona

Petrushka · La Boira

Data: 28 de gener
Tipus: Dansa contemporània

De la mà del ballarí, coreògraf i professor rus Kirill Radev neix KoRPo Dance Project, amb l’objectiu d’impulsar els joves talents nacionals. Ara arriba, per primer cop, a les nostres contrades amb un espectacle de dues peces que amalgama cos, ment i ànima: Petrushka i Boira
Petrushka narra la història d’un dels personatges tradicionals més populars de Rússia. L’obra mostra el despertar i el desenvolupament de les emocions d’una marioneta de palla i serradures. A través d’aquestes, la peça qüestiona si realment hi ha llibertat d’elecció o senzillament tot està establert per endavant i no hi ha opció d’influir en el resultat final del nostre destí.
Boira recull sensacions semblants que caracteritzen la boira. Partícules en suspensió, volàtils i exposades als requisits del vent i del temps extrapolades en una representació corporal fràgil, sostinguda i alhora plena d’intenció i força.

FITXA ARTÍSTICA
compania: KoRPo Dance. Barcelona-Moscow
Coreografia i direcció artística: Kirill Radev
Assistent de coreògraf: Marta Ludevid
Música: J.Buckley, I.S. Bach (Petrushka), Andrey Chaporov, Philip Glass (Jeux) i Jordi Savall (Anonymous)
Vestuari: Kirill Radev, Marta Ludevid
Il·luminació: Kirill Radev
Interpretació: Noa Sauer, Maialen Alberro, Lander Cerrillo, Gisela Mañés, Ariadna Miró, Alberto Serrano, María José Espinoza, Xavier Lara, Mariona Roger, Olivia García, Carla Reynés, Carlota Fijo

Cent dies i cent vides

Data: 13 de febrer
Tipus: Teatre

L’èxode republicà ha començat. La Guerra Civil Espanyola és a les seves acaballes. Una dona vol travessar la frontera a El Pertús juntament amb la seva família. El futur és molt incert. On s’aixoplugaran? Què menjaran? De què viuran…? Frederica Montseny, política i activista anarquista, és una mare coratge. Aquest és el retrat d’un dels períodes més convulsos de la seva biografia: l’exili francès, en el qual viurà tota una sèrie de peripècies digna d’una novel·la d’aventures. Una autèntica història de supervivència. Frederica i la seva família fugen, alhora, del perill franquista i de l’amenaça nazi.
Una obra que, com diu el seu director Ferran Joanmiquel, vol posar rostre a l’exili.

FITXA ARTÍSTICA
Dramatúrgia i direcció: Ferran Joanmiquel
Interpretació: Sílvia Escuder
Disseny de llums: Lluís Robirola
Composició musical: Albert Dondarza
Vestuari i espai escènic: Cos a Cos Teatre
Producció: Festival Temporada Alta i Cos a Cos Teatre

Ocaña, reina de las ramblas

Data: 26 i 27 de febrer
Tipus: Teatre musical

Ocaña va ser un artista autènticament inclassificable. Va irrompre com a performer dècades abans que ningú de nosaltres sabés què volia dir fer una performance. A través de les seves intervencions artístiques, el pintor naïf es va convertir en un pioner activista dels drets LGTBI molt abans que entenguéssim el significat d’aquestes sigles. Ocaña, el precursor de tota una manera de viure i d’entendre el món, torna per explicar de nou la seva història.
FITXA ARTÍSTICA

Companyia: Opera de Butxaca i Nova Creació
Direcció escènica i dramatúrgia: Marc Rosich
Direcció musical, arranjaments i composició: Marc Sambola
Actor i cantant: Joan Vázquez
Guitarra: Jordi Costa

PREMIS
Premi de la Crítica 2019 a millor Musical i millor Actor Musical
Premis Teatre Barcelona 2019 a millor Espectacle Musical i millor Actor Musical

El último Tarzán

Data: 12 i 13 de març
Tipus: Teatre

En un país molt jove de la vellíssima Àfrica, viu un home mono d’eixos de matxet en renyonera, cocodril desdentat i pantera veterana. Des que era un xiquet llegia les novel.les de Tarzán amb tanta afició i gust, que es va embarcar en un vaixell fuster rumb a Guinea Equatorial i va abandonar per sempre la civilització. Allí viu en la actualitat amb la seua dona i els seus dos fills oferint els turistes els espectacles típics de la mitologia selvàtica de Tarzán, pero el seu món s’afona quan…

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: La Hongaresa de Teatre
Autor: Paco Zarzoso
Intèrprets: Enric Juezas, Lola López, Lara Salvador, Wanda Bellanza, Marcos Sproston i Junior Severo.

Scott Hamilton

Data: 20 de març
Tipus: Música

La Sala Mercantil té l’honor de rebre el saxofonista tenor SCOTT HAMILTON. Nascut en 1954 a Providence, Rhode Island, i format a Nova York on va treballar des de finals dels setanta amb altres artistes veterans del jazz com Hank Jones, Vic Dickenson, Anita O’Day i Illinois Jacquet. El 1986, va obtenir una nominació al Grammy per la seva contribució a l’àlbum de Gerry Mulligan “Soft Lights & Sweet Music”. Als anys 90, Hamilton es va mudar a Anglaterra, establint-se a Londres, llançant àlbums com “East of the Sun” a 1993, “My Romance” a 1995 i “After Hours” a 1997.
A finals de la dècada de 2000, Hamilton es va traslladar a la regió de la Toscana (Itàlia), Els últims treballs produïts pel segell Blau Records, “Live in Barcelona” de 2017, “Moon mist” de 2018, Bes-me molt del 2018, “Street of dreams” del 2019, o l’últim “Two for the road” de 2021, constitueixen una col·lecció que recull records de reproducció a Spotify.

FITXA ARTÍSTICA
Scott Hamilton- Saxo Tenor

Here comes your man

Data: 2 i 3 d'abril
Tipus: Teatre

Els antics alumnes d’una escola religiosa s’han reunit el cap de setmana per celebrar la jubilació del que fos el seu tutor.
Morales i Torres comparteixin l´habitació de l´hotel on s´allotgen. Mentre es preparen per a la celebració faran memòria del passat, de com Torres treia bones notes i somiava ser un gran futbolista i també de com Morales, blanc de les burles per ser sensible i femení, tenia com a únic objectiu sobreviure.

FITXA ARTÍSTICA
Companyia: Tarambana Espectáculos
Autor: Jordi Cadellans
Director: Jordi Cadellans i Raül Tortosa
Intèrprets: Sergi Cervera i Marc Ribera

PREMIS
Millor obra als VI Premis Talent Cambra de Barcelona.

Estimat Pablo

Data: 17 d'abril
Tipus: Espectacle híbrid

Pau Casals, admirat arreu del món pel seu humanisme i pel seu compromís polític, va prometre que no tornaria a posar els peus a Catalunya mentre Franco fos viu. Tanmateix, l’hivern de 1955, per primera i única vegada des de l’inici del seu exili, va tornar a Catalunya. Per què ho va fer? Quin motiu poderós el va empènyer a incomplir la seva promesa?

La Mercantil presenta un espectacle híbrid on conversa, interpretació i música s’amalgamen arrel d’aquesta obra literària que, recupera la figura de Francesca Vidal. Una obra carregada d’emoció, on l’autora retorna a Vidal la veu silenciada i reivindica el paper fonamental al costat de Pau Casals.

FITXA ARTÍSTICA
Conversa: Maria Jaén, autora del llibre, i Magda Gregori
Intèrprets: Gemma Castell, Javier Lázaro
Guitarra: Daniel RuízDirecció: Mercè Bosch
Escenografia: Mercè Bosch i Maria Monseny
Il·luminació: Maria Monseny
Producció: La Mercantil

Contes Arrugats

Data: 24 d'abril
Tipus: CONTACONTES. Espectacle infantil

Històries que travessen boscos, creuen mars i s’enfilen amunt a cercar aventures.

Adaptació de contes d’autora o de tradició oral, explicats amb ulls, orella, cabells, genolls, pell, i riure…de dona.

Fitxa artística
Companyia: Patrícia McGill
Autoria i interpretació: Patrícia McGill

Cesc Gelabert Solos

Data: 5 de maig
Tipus: Dansa contemporània

El ballarí i coreògraf Cesc Gelabert presenta Cesc Gelabert Solos a La Mercantil: “Per a aquest programa he seleccionat alguns dels meus solos preferits que he presentat al llarg dels anys en teatres d’arreu del món, adequats a les característiques del lloc i l’ocasió. També presentaré una de les últimes peces que he creat per a una col·laboració desenvolupada en el marc del Centre d’Estudis en Estètica, Religió i Cultura Contemporània de la UPF per l’any 2022.
Introdueixo les diferents peces amb breus comentaris -siguin referències de l’obra o personals-, explicacions sobre el seu significat o idees generals sobre la dansa, anècdotes o comentaris del moment. Una manera de comunicar-me amb els espectadors i d’introduir-los les obres que veuran”

Coreografia i interpretació: Cesc Gelabert
Vestuari: Lydia azzopardi
Música: Frederic Mompóu, Carles Santos, Ricard Lamote de Grignon, Miguel Matamoros, Padre Antonio Soler, Vivaldi.

«Au Dieu inconnu» 2022, una seqüencia de «La Chair de l’homme» (2006), obra dramàtica de Valère Novarina,
Recitació de Laurence Mayor.
Coreografia: Cesc Gelabert
Concepte: Amador Vega
Desenvolupat en el marc del Centre d’Estudis en Estètica, Religió i Cultura Contemporània de la UPF per a l’any 2022
Biblioteca Mystica et Philosophica Alois Maria Haas
J&M Villavecchia Fellowships per l’Associació d’Amics de la Biblioteca Haas

Marta Infante - Jorge Robaina. Amor i Mort

Data: 15 de maig
Tipus: Música lírica

MEZZOSOPRANO I PIANO

Marta Infante i Jorge Robaina  -veu i piano- oferiran un recital de peces que giren al voltant dels sentiments davant l’amor i la mort. El concert de lieder i àries d’òpera evoca diferents moments de la música lírica europea.

Marta Infante, nascuda a Lleida, és una de les mezzosopranos més importants del panorama líric nacional, i ha actuat als principals auditoris i festivals estatals i, també, a Sud-Amèrica, Japó i Orient Pròxim. Properament, cantarà en l’òpera “La Flauta Màgica de Mozart” al Gran Teatre del Liceu.

Fitxa artística
Mezzosoprano: Marta Infante
​Piano: Jorge Robaina

LICAÓ. Apologia del desig

Data: 28 i 29 de maig
Tipus:Teatre

Abans de tornar a Atenes per darrera vegada, el vell Sòcrates parla al jove deixeble Licaó per confessar els seus fracassos més íntims. Aquesta confidència trasbalsarà radicalment la vida de Licaó, el qual es veurà abocat a un exili voluntari, lluny de la vella democràcia, a la recerca d’un nou indret on viure.
El text esdevé una veritable apologia del desig, d’una manera delicada i, a la vegada, trasbalsadora. L’obra va ser escrita just després de l’esclat de les revoltes gregues contra la crisi econòmica i és un dels textos més personals de Dimitris Dimitriadis (Tessalònica, 1944), una de les veus més grans de la dramatúrgia europea.
La posada en escena és un espai amb capacitat per a 25 espectadors.

Fitxa artística
Companyia: Centaure produccions
Autor: Dimitris Dimitriadis
​Traducció: Joan Casas
​Direcció: Albert Arribas
Interpretació: Sergi Torrecilla
Espai escènic i vestuari: Sílvia Delagneau
​Fotografia: Anna Queralt
Producció: Centaure Produccions

Tres escenes, tres espais. Circ a la Mercantil

Data: 4 i 5 de juny
Tipus:Circ

La Mercantil presenta un espectacle múltiple amb la participació dels artistes Alícia Rechac de Bleda Insípida (El no drama de la ruptura amb na Joana), Milki Lee (Datura) i Javi Usón (El prestidigitador) que combinen text, acrobàcies aèries, art del moviment, música, dansa acrobàtica i clown. Tres peces escèniques en tres espais diferents a La Mercantil.
El no drama de la ruptura amb na Joana és una peça premiada a l’ “Art Jove 2019” a la modalitat de Sols de dansa

Datura 3.0 és una peça d’improvisació tipus”Site-Specific” (In-situ) que pretén jugar amb el moviment, entre allò que és palpable i allò que no ho és, un imaginari que es desplega de manera bidireccional des d’endins cap enfora i des d’enfora cap endins
El prestigitador ens atansa el món de l‘engany a través de l’humor en llenguatge clown

Recomanada a majors de 16 anys

Les bones intencions

Data: 11 de juny
Tipus:Circ

A la Paula i a en Pere les coses mai no els han sortit com esperaven.
Una nit d’al·lucinacions decideixen muntar una empresa. Una empresa de festes temàtiques, personalitzades. I avui és la gran nit, perquè tenen un client molt important, que els pot obrir moltes portes.
Tot preparat per la celebració, mentre assagen els darrers detalls amb els figurants de la festa, en Pere rep un missatge que ho canviarà tot

Fitxa artística
Companyia: Sala Trono
Autoria: Marc Artigau
Direcció: Joan Maria Segura
Intèrprets: Míriam Iscla i Joan Negrié
Producció: Joan Negrié, Eloi Isern, Mariona García i Manel Torres

Bess Mironova

Data: 19 de juny
Tipus: Música

Bess Mironova interpreta grans hits de la música que van arribar per quedar-se. La cantant i instrumentalista ha preparat un repertori on la seva veu profunda i la prodigiositat en el piano comparteixen protagonisme.

FITXA ARTÍSTICA
Veu i piano: Elisabeta Mironova